Tingen -From the Greece Gropers Foundation, 2012



Tingen -From the Greece Gropers Foundation
Jeuno JE Kim & Lasse Krog Møller 
14.04.2012 - 03.06.2012
Overgaden -Institut for Samtidskunst

I udstillingen Tingen – From the Greece Gropers Foundation præsenteres kuriøse samlinger af mønstrede indersider fra udvalgte kuverter, små håndtegnede kort og et alsidigt repertoire af lommetørklæder. En montre er dedikeret til en omhyggelig undersøgelse af nullermændenes oprindelse, hvor man kan studere de små partikler, vi til dagligt fordriver fra fodpaneler og bukselommer.

Udstillingen er et samarbejde mellem kunstnerne Jeuno JE Kim og Lasse Krog Møller. De viser 10 mindre samlinger fra den fiktive institution The Greece Gropers Foundation, der bringer de institutionelle strukturer i fokus. I Overgadens forreste udstillingsrum er interiør fra institutionens lobby på display, og her finder man en lerskulptur af en miniaturetrappe med inskriptionen ’Obligatory Optimism’, som er institutionens motto. Som en reference til lobbyens skranke såvel som kunstnerens arbejdsstation står en 1:1 model af et skrivebord, mens en række sirlige tegninger afbilleder skrivebordslandskaber med stempler, askebægre og kafferinge.

Værket The Knight’s Tour (10×10) strækker sig fra lobbyen til udstillingens bagrum. På en lang sokkel er institutionens afdelinger hver især repræsenteret ved en arkitektonisk model, der oplyses med spots i det mørke udstillingsrum. I bagrummet kan man fordybe sig i et udvalg fra samlingens mange forskellige museumsafdelinger, forskningscentre og arkiver.

Greece Gropers, stifteren af institutionen, er et anagram over forfatteren Georges Perec. Hans litterære metoder, som de blandt andet kommer til udtryk i romanen Life: A User’s Manual, har struktureret kunstnernes arbejdsproces og udstillingens konceptuelle opbygning, der tager udgangspunkt i en sociologiske tilgang til hverdagens fænomener. Ved at mime en museologisk præsentationsform peger udstillingen på de systemer og klassifikationer, vi lærer verden at kende igennem, og stiller spørgsmål til institutionernes distinktion mellem det kuriøse, det kostbare og det kasserede.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar